torsdag 2 december 2010

Flugornas herre: Ransarpuppan


Ransarpuppan variant
När man jagar röding i norra Sverige så springer man förr eller senare på flugan som sägs vara det enda rätta för att lösa alla situationer med den lynniga och så åtråvärda rödingen. Flugan som alla hör talas om förr eller senare är Ransarpuppan, mönstret kan härledas till det famösa rödingfisket i Ransarån som många vallfärdar till. Det är dock inte lätt att få tag i en vettig bild på eller bindbeskrivning av detta mönster. Mitt forskande gav mig denna variant som jag kallar just variant eftersom att jag vet att det förekommer ett antal versioner där ute bland bindstäden. Denna variant fann jag på en liten bild i ett nummer av Fiskejournalen daterat tidigt 2000-tal men sedan dess har jag sökt i fiskepress för att finna den enda sanna bindbeskrivningen. Jag letar än.

Nu är det midvinter med start redan i slutet av november (!), sjutton minus men två decimeter torr snö gör att isarna ligger osäkra och mina havsöringsgrejor ligger och väntar på blidväder i skärgården så att inte fluglinorna fryser av på mitten. Inspirerad av flugfiskefilmen The Source – Iceland som jag såg i måndags på RISE Flyfishing filmfestival pallrade jag mig hem och ägnade mig åt brasfiske och tankar om röding 2011… jajamen… då binder jag denna puppa.

Rödingar som ska avnjutas på stormköket
Jag har haft fantastiskt rödingfiske med detta mönster och visst har det utklassat andra flugor som använts vid samma tillfälle. Kanske är det färgerna tillsammans med formen av en nattsländepuppa (mycket mat) som gör den så framgångsrik. Jag har fiskat den fri driftande eller med Induced take i strömmar likväl som med aktiv handtvist för att reta till hugg. Helt klart är att flugan särskiljer sig från mängden och rödingen är känd för att vara förtjust i färgglada flugor.

Bindbeskrivning:
Krok: Våtflugekrok strl 12
Kropp: Grå dubbing med kopparribb
Stjärt: Flou röd tag
Thorax: Flou gul dubbing
Huvud: Guld- eller kopparskalle 3 mm
Bindtråd: Svart

Får jag bara ha med mig en fluga på rödingfiske… ja då är valet enkelt!

4 kommentarer:

hagström sa...

Fattar inte, det enda du snackat om sen i måndags är ju fiske efter permits och nu binder du rödingflugor??? Du var ju helt såld på idén att springa maratonlopp på stränderna och jaga permits i vågorna som Geoff Anderson - vad hette förresten den filmen?

Jonas sa...

Mr T det stämmer att jag är helt såld på springfiske efter Permits, det såg så hägftigt ut och det vet väl alla vid det här laget som har hängt vid kaffeautomaten...
Röding är en finfin físk vettu, inte alltid lätt att binda det som behövs för säsongen, borde knåpa ihop hö-flugor men såklart att det fokades på puppor för sommaräventyr istället. Nåja de behövs i alla fall!

Vet inte vad den filmen hette och det var snarare ett klipp än en hel film

Niklas sa...

Den hette Heads or tails:

trailer 1 http://vimeo.com/7413314 trailer 2 http://www.youtube.com/watch?v=DIMvXhaglOs

Lite häftigare än havöringsfiske ;)

Tompa sa...

Heads or talls - vilken rulle!
Fattar vad du menar, tack Niklas för länken