torsdag 12 november 2009

Meta havsöring

Fiskesätten är många när jag jagar havsöring, favoriten förblir alltid fluga men därimellan varierar jag gärna med spinnfiske och mete. När det är höst och strömmarna runt huvudstaden är ett undantag för fredandet av laxartad fisk så finns chansen att bättra på sitt pb med flera kg. Visst kan det diskuteras om det etiska i att fiska på öring under leken men i Stockholms ström med omnejd där ingen naturlig lek sker är det tillåtet. Jag sällar mig inte till dem som är militanta i frågan, jag fiskar alltid ett antal pass varje höst och det händer alltsom oftast att blänkare letar sig in i kanalerna för att kalasa på rommen...

Däremot blir den fångade fisken aldrig föremål för matbordet, det är enbart i undantagsfall som det händer. Under min uppväxt så spenderade jag många dagar inne i strömmen så B3-besa har vi haft på bordet alldeles för många gånger. Nej Catch and Release är rätt melodi, Ja Catch - Photo & Release förstås.

Havsöring från Huvudstaden i lekdräkt ca 3.5 kg.

Att meta havsöring med räka är ett finfiske som kan vara oerhört spännande men framförallt väldigt effektivt, "fishfinder" brukar fiskesättet kallas eftersom det är många av mina vänner som börjar med detta fiskesätt för att gå över till fluga när fisken är hittad.

En timme på dan spenderade jag i en av kanalerna häromdagen och på den knappa tiden missar jag två havsöringar och landar en på ca 3.5 kg,  Ett bra resultat.

Fisket kräver full koncentration och spänd lina till flötet hela tiden. Huggen kan vara oerhört försiktiga eller rena rama dyken. Havsöringen är oerhört aggressiv mot räkan under hösten, jag stod med en kompis och sightfiskade i en kanal för ett par år sedan och att se de enorma utfallen som havsöringen gjorde mot räkan var fascinerande för innan dess hade jag mest haft dyk på någon cm som att havsöringen bara försiktigt tar räkan i munnen. Då är det som att havsöringen bara försiktigt håller i räkan och inte vet vad den ska göra. Säkert är att doften retar havsöring som ska leka något alldeles oerhört.

Krokar man inte på de små minimala rörelserna så får man ingen fisk men ibland så dyker det så frenetiskt att man bara reflexreagerar som tur är. På grund av det försiktiga beteendet så metar jag alltid med en liten trekrok i storlek sex - krokningsstatistiken är helt enkelt mycket bättre.

Det ömsom skygga beteendet gör att det är viktigt att fiska med små känsliga flöten som tar ett par gram, inga bullvarianter här inte för känner havsöringen ett motstånd när den är så där försiktig så spottar den på en gång.

Höstfisket är generellt sätt bättre den mörka delen av dygnet men som häromdagen så går fisken att lura även dagtid. Mete på natten är spännande då jag monterar en lysstav med hjälp av en gummisnodd på flötet. Då syns det bra och det är kul att vila ögonen på något så ljusstarkt när det är alldeles kolsvart runt omkring.


Riggad för räkmete, notera trekroken i strl 6 samt hur räkan är trädd på denna. Krokspetsarna ska sticka fram för en bättre krokning. Flötet är ett Avon eller Trotter som tar ett par gram, sedan knyts en tafs i floucarbon 0.28 på ca 30 cm. jag fiskar alltid räkan 15-20 cm ovanför botten. Fånga dagen!

Ut och meta vetja!

10 kommentarer:

han som frågade så mycket :-) sa...

Ja så går det till förstås, du tack för tipsen! nu blire inge mer spinn för min del. Du vilken fight öringen bjöd på!
Vad är det för spö du kör med? glömde fråga häromdagen

Jonas sa...

jag kör med ett Berkley Series One 9 fot med kastvikt 7-28 gram - bra hö-spö helt enkelt. Sen gör ju flätlinan att spöet gungar mer aggressivt än med nylon så det ser onekligen ut som farliga fajter. Jaså det var du som stod på Göteborg då?

Ses

IB sa...

Oj då! ja han är på gång igen alltså :-)

Anonym sa...

Jaså Dammån eller? är det stenar man ser runt fisken- vart är den fångad?

/Nynäs

Anonym sa...

Jag fick en fin en i söndags! på metet, ja det funkar verkligen bra. tack för tipsen, ses där nere

/Pelle

Jonas sa...

Nynäs Dammån :-)
eller har du koll på att Nackaån även kallas Dammån? hursom så är det fredat där.

öringen är fenklippt = S.k. Stockholms Put and take.

Nån öring runt Nynäs då? Torö? ring mig så drar vi

Patrik Åkerblom sa...

Intressant läsning om mete efter öring. Använder du Specimen spön när du metar riktat efter öring.

Jonas sa...

Åke ursäktar sent svar, nej jag använder inte specimenspön men skulle kunna använda ett matchspö på 10-12 fot för detta fiske. nu sliter jag med mitt havsöringsspö som är ett niofotsspö med kastvikt 7-28 gram vilket fungerar utmärkt eftersom det inte är några långa kastlängder, som det i mitt fall, handlar om.

Unknown sa...

Tusen tack för ovärdeliga tips. Är en nybörjare på Öring-fiske och har testat med kastspö och mete. Metat med mask och alltför stort flöte misstänker jag. Dock fått många böcköringar i fjällen med de flesta har varit väldigt små.
Nu kommer jag att testa trekrok, mindre flöte och räkor!

Unknown sa...

Tusen tack för ovärdeliga tips. Är en nybörjare på Öring-fiske och har testat med kastspö och mete. Metat med mask och alltför stort flöte misstänker jag. Dock fått många böcköringar i fjällen med de flesta har varit väldigt små.
Nu kommer jag att testa trekrok, mindre flöte och räkor!